From the southern chromo of Aaron Levin:
The Montreal-born Etienne O'Leary escaped Quebec's Quiet Revolution to partake in the burgeoning underground cinema of late-60s France. Unique to his filmmaking trade was Etienne's self-taught abilities to compose soundtracks to his films, using primarily a tape recorder, harmonium, and prepared piano. The resulting control over image and sound allowed O'Leary to realize the dense, suffocating atmosphere of his "diary films"; transparent cut-ups, sharp drags of visceral sexuality, and the wrenching drone of his harmonium are constants during O'Leary's exposition. The hedonism of his Parisian excursion is fully realized in Day Tripper when their hyper-sexualized day-time boredoms are set to a proto-plunderphied cut-up of Screaming Jay Hawkings and Nancy Sinatra. While only producing three films (Day Tripper (1966, 16mm, 9min), Homeo (1967, 16mm, 38min), and Chromo'Sud (1968, 16mm, 21min)), O'Leary's legacy survives thanks to Tenzier's fantastic 180g Vinyl LP + DVD reissue, capturing O'Leary's films and soundtracks for the first time since their emergence in 1968. Certified mega-GRIP!!Du chromo du sud d’Aaron Levin: (Traduit par les bandes-son de Maya Keshav)
Le montréalais Etienne O’Leary a échappé à la revolution tranquille du Québec pour prendre part au cinéma avant-garde en plein essor de France à la fin des années 60. Ce qui était unique dans sa profession de cinéaste était les aptitudes autodidactes d’Etienne de composer les bandes-son de ses films, avec une magnétophone, un harmonium, et un piano préparé. Le contrôle conséquent de l’image et de son a permis à O’Leary de réaliser l’ambiance étouffante et lourde de des films à l’air de journal intime; les passages transparents, les bouffées cassantes de sexualité viscérale, et le drone dévastateur de son harmonium sont les constantes pendant les expositions d’O’Leary. L’hédonisme de son excursion Parisienne est complètement réalisé avec Day Tripper quand leurs ennuis super-sexuels de journée sont mis en montage protopillé de Screaming Jay Hawkings et Nancy Sinatrea. Même s’il n’a produit que trois films (Day Tripper (1966, 16mm, 9min), Homeo (1967, 16mm, 38min), et Chromo’Sud (1968, 16mm, 21min)), l’héritage d’O’Leary reste grâce à la réédition fantastique du LP en vinyl + DVD de 180g de Tenzier, qui saisissent les films et les bandes-son d’O’Leary pour la première fois depuis leur émergence en 1968. Un méga super achat!Etienne O'Leary - Chromo'Sud (excerpt)