From the believable pop of Michael Deane:
I could easily go on about Sean the man and Sean the artist all day, but there’s one piece of advice that I always give to people who have a hard time with Sean’s music: believe him, because he is sincere in what he’s doing. His genre ADD can lead listeners to think that Sean’s music is merely a vehicle to keep him entertained, but the harder you listen, the cohesiveness of his recordings comes out. The more you listen, and the more credit you give to this artist, the more you will be rewarded; the Savage world is a world all its own, and if you allow yourself access to it by dropping your defences and letting Savage in, you’re opening yourself up to a satisfying, bewildering, amazing and sometimes off-putting experience – delighting the senses, boggling the mind, and sticking in your forever.
Sean has taken a fantastic voyage from his early days as an acoustic-pop crooner in Edmonton, and WC’s been there the whole time – celebrating (almost) everything the wunderkind produces. Though it can be tough to stay aboard the pitching ship that is Savage’s career trajectory, we all try to hold on and watch him progress, mutate and make good on all of the genius he possesses. Sean is an artist that has rarely made his way into the indie-majority’s ears, and thanks to the success of Arbutus, it’s immensely satisfying that SNS is now dazzling the populace, while surely leaving them confused and uncomfortable.
Writing about Sean’s songs is a sucker’s game, because you have to hear them and feel the way that they unfold and encompass the hyper emotional reality that pop music introduced and has been made believable by Savage. From Summer 5000 to Other Life, Sean’s evolution in 5 years outshines most artists’ entire careers, and it’s rare to have someone so confident and original in their aping/misshaping and adoption of the softness of ‘80s studio pop, synth-soaked ballads and sympathetic serenading.
On Other Life, Sean’s quivering falsetto and cheesy synths can come off, for some, as a sort of performance art, but Sean is never winking – he believes whole heartedly in what he’s doing, and the sooner you accept that the sooner you can immerse yourself in the world of Savage’s love.
Serious, thrilling, sad, amusing, beautiful:
“You would think a man like me could swim all by myself / I got so used to being on your shore, I forgot how the water felt / I got so used to being your man, I forgot how to be myself.”
“Everything changes, and if you don’t, too, before you know it you’re not even you.”
“How can I live with myself when I need you more? I need your body more than I need my own; I need to live with you more than I need a home. And if it’s over, it’s true that I always loved you more than I loved myself.”
De la pop croyable de Michael Deane: (Traduit par l’autre vie de Benoit Poirier)
Je pourrais facilement parler de Sean le gars et de Sean l’artiste toute la journée, mais il y a une chose que je dis toujours aux gens qui ont de la difficulté avec sa musique : croyez-le, parce qu’il fait ça sincèrement. Son ADD des genres peut mener les auditeurs à penser que sa musique est simplement un véhicule pour le garder amusé et diverti, mais, plus on écoute, plus on ressent la cohésion de ses enregistrements. Plus on écoute, plus on donne du crédit à cet artiste, et plus on en est récompensé; le monde de Savage est un monde en soi, et si vous vous permettez d’y accéder en baissant votre garde, vous vous ouvrez à une expérience satisfaisante, déconcertante, étonnante et parfois rebutante – qui délecte les sens, qui ahurit l’esprit, et qui colle pour toujours.
Sean a entrepris un fantastique voyage depuis ses débuts en tant que crooner folk-pop à Edmonton, et WC l’a toujours suivi – célébrant (presque) toutes ses prodigieuses parutions. Même s’il peut être ardu de rester sur le navire tanguant qu’est la trajectoire professionnelle de Savage, on essaie tous de tenir bon et de l’observer progresser, se transformer et convertir tout le génie qu’il possède. Sean est un artiste qui a rarement fait son chemin jusque dans les oreilles de la majorité indie, et grâce au succès d’Arbutus, il est immensément satisfaisant que SNS éblouisse désormais la populace, tout en les laissant assurément confus et mal à l’aise.
Écrire à propos des chansons de Sean est un coup fourré, parce qu’il faut entendre et ressentir la façon dont ces chansons se déploient et englobent la réalité hyper-émotionnelle que Savage présente et rend crédible avec la musique pop. De Summer 5000 à Other Life, l’évolution de Sean en seulement 5 ans éclipse l’entière carrière de la plupart des artistes, et il est rare de voir quelqu’un d’aussi confiant et original dans sa contrefaçon, sa distorsion et son adoption de la douceur de la pop studio des ‘80s, des ballades gorgées de synths et des sympathiques sérénades.
Sur Other Life, le fausset frémissant et les synths ringards de Sean peuvent sembler tenir de l’art de performance pour certains, mais Sean ne leurre personne – il croit de tout son cœur en ce qu’il fait, et plus tôt on l’accepte, plus tôt on pourra s’immerger dans le monde amoureux de Savage.
Sérieux, passionnant, triste, amusant, beau :
“You would think a man like me could swim all by myself / I got so used to being on your shore, I forgot how the water felt / I got so used to being your man, I forgot how to be myself.”
« Tu pensais qu’un homme comme moi pouvait nager seul / Mais je m’étais tellement habitué à ta rive, j’en avais oublié l’eau / Je m’étais tellement habitué d’être ton homme, que j’en avais oublié d’être moi-même »
“Everything changes, and if you don’t, too, before you know it you’re not even you.”
« Tout change, et si tu ne le fais pas toi aussi, avant que tu ne t’en rendes comptes tu n’es plus toi-même »
“How can I live with myself when I need you more? I need your body more than I need my own; I need to live with you more than I need a home. And if it’s over, it’s true that I always loved you more than I loved myself.”
« Comment puis-je vivre avec moi-même quand j’ai davantage besoin de toi? J’ai besoin de ton corps comme du mien; j’ai besoin de vivre avec toi comme d’une maison. Et si c’est terminé, ce sera vrai que je t’aurai toujours aimé plus que je ne m’aimais moi-même »