From the marital issues of Gabe Girard:
Enter a husband and wife in the middle of a deep discussion, marital issues spilling over into the debate. Instead of communicating with words, however, these lovers work it out with a bass clarinet, drum kit and a trombone. This image, supplemented with artistry and fearless improv, encapsulates the duo passages that begin Ronda Rindone’s Gestation. They really do sound like genuine conversation, which of course is one of the goals of playing “new music” or “free jazz”. A la Eric Dolphy, Rindone explores the entire tonal pallet of her horn, making the cumbersome bass clarinet sound as easy to play as a recorder. Joined by two cellos, two bass players and two drummers; this experimental, bass heavy ensemble creates complex, other-worldly textures with ease.
Des problèmes conjugaux de Gabe Girard: (Traduit par Jessica Grenier)
Un couple marié en pleine conversation sérieuse, où se bouillonnent des problèmes conjugaux : plutôt que de communiquer avec des mots, ces amoureux s’expriment avec une clarinette basse, une batterie et un trombone. Cette image, à laquelle s’ajoutent talent artistique et improvisation audacieuse, encapsule la double voie inaugurant Gestation de Ronda Rindone. On croirait vraiment entendre une conversation – ce qui est bien sûr l’un des objectifs quand on joue du « new music » ou du « free jazz ». Rappelant Eric Dolphy, Rindone explore l’éventail de possibilités sonores de son cuivre, donnant l’impression qu’on peut jouer d’une encombrante clarinette basse aussi facilement que d’un magnétophone. Cet ensemble expérimental constitué majoritairement de basses – s’y joignent deux violoncelles, deux contrebasses et deux batteries – sait créer aisément des textures complexes et irréelles.