Ramzi - Etwal Timoun

When stepping into a craft that you know will be traveling across numerous landscapes, a window seat is the ideal place to be. There, the horizon is at your mercy to be taken in as a whole, or to be dissected where each intricate piece that works so hard to create a big picture can be gripped, held close and observed with an enthusiastic eye. But horizons are subject to dynamic change: bigs and smalls, brights and dulls, flats and sharps. This is also the case with Etwal Timoun, the latest excellence offered by Montreal’s Ramzi. Each track locks into place and then sets off far into orchestrations that could accompany an NFB documentary on the inner workings of post-Y2K pinball machines, careening left and right, bumping up and down. The toe-tapping can generally be held to 4/4 while the leads lend themselves to colourful details of buzz, blurp, dizzle, fizzle and the machine that goes PING. Very tasty circuits.

Lorsque vous montez à bord d’une embarcation qui visitera de nombreux paysages, l’endroit idéal pour vous asseoir est près de la fenêtre. De là, vous pourrez embrasser du regard l’horizon tout entier ou le disséquer morceau par morceau et reconstituer l’ensemble qui ne demande qu’à être observé d’un œil enthousiaste. Mais l’horizon est sujet au changement : vaste ou limité, brillant ou terne, plat ou accidenté. Il en va de même pour Etwal Timoun, le dernier petit chef-d’œuvre de la Montréalaise Ramzi. Alors qu’on croit avoir cerné une chanson, cette dernière se déploie aussitôt en arrangements orchestraux tout indiqués pour accompagner un documentaire de l’ONF sur les rouages des machines à boules du XXIe siècle, donnant de la bande de gauche à droite, cognant de haut en bas. Le pied peut généralement suivre le rythme en 4/4 alors que la musique se décompose en une série de buzz et de bling-a-ding-ding colorés sans oublier le PING de la machine. De délicieux circuits.

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