From the bronzed love of Joshua Robinson:
You’ve Changed Records, Canada’s folk-crucible answering our call for earnest songwriting, continues its crisscrossing foray into the beautifully romantic art of friends collaborating with friends. The end results are triumphant in their hearkening of spirited wisdom; the aged wrinkling of weathered storytelling, youthfully seasoned, carefully crafted. Artistic marriages born of a bronzed love for stories shared through music.
Bristling with the warmth of AM gold, Marine Dream’s Ian Kehoe continues his songwriting form with Corner of the Eye. Where 2011’s Marine Dreams embodied the ennobled spirit of alt-folk, Corner of the Eye speaks of a more controlled sensibility, as if Kehoe himself has indeed weathered the expanse of Canada, absorbing through some form of root-seeking osmosis those artifacts of northernly character. That presence and personality imbues these songs with the ardour of lengthy waits, of the bending of trees in cross breezes, of the subdued brilliance of late-night introspection.
The instrumentation on this release, marvelously captured by Daniel Romano — who, along with You’ve Changed mainstays Tamara Lindeman, Ian Romano, and Ross Miller are all prominently featured as musicians and backing vocalists — is startlingly austere. This playing is purposeful, as if it’s that character caught in the corner of the eye, slow-dancing to to the lyrically and seasonally heavy timbre of Gordon Lightfoot’s journeyman drawl. This music speaks to the weathered sentiment of the heavy-hearted, circumventing ubiquity by withdrawing to the eddies of the Canadian folk-rock underbelly, branching away from the current, flowing against the grain, spirited along by our northernly providence.
De l’amour de bronze de Joshua Robinson: (Traduit par le coeur nordique d’ AnneMarie Papillon)
You’ve Changed Records, le creuset folk canadien qui répond à notre besoin de sérieuses compositions musicales, poursuit son incursion dans l’art magnifiquement romantique des amis qui collaborent entre eux. Les résultats triomphent par leur penchant pour la sagesse fougueuse: les vieux adages de contes presque ridés saupoudrés de jeunesse et soigneusement conçus. Des mariages artistiques nés d’un amour de bronze pour ces histoires partagées à travers la musique.
Tout hérissé par la chaleur de l’or du AM, Ian Kehoe de Marine Dreams poursuit sur sa lancée de composition avec Corner Of the Eye. Là où l’album de 2011, Marine Dreams, incarnait les esprits anoblis du folk alternatif, Corner of the Eye évoque une sensibilité plus contrôlée, comme si Kehoe lui-même avait érodé les étendues du Canada, absorbant ces artéfacts nordiques à travers une certaine osmose à se connecter aux racines. Cette présence et personnalité imprègne ses chansons de l’ardeur des longues attentes, des arbres qui plient sous les brises croisées, de l’éclat discret des introspections qui durent toute une nuit.
L’instrumentation de cette parution, merveilleusement capturée par Daniel Romano — un habitué de You’ve Changed, avec Tamara Lindeman, Ian Romano et Ross Millet qui y figurent tous comme musiciens ou choristes — est étonnamment austère. Cette parution sait ce qu’elle veut, comme un personnage tapis dans un coin de l’oeil, dansant un slow au son du lourd timbre de son compagnon d’errence, Gordon Lightfoot. Une musique qui parle aux sentiments éffrités des coeurs lourds, contournant l’ubiquité en s’accrochant aux tourbillons du folk-rock Canadien, bifurquant loin du courant, flottant à contre-courant, pleine de cette vive providence nordique.