From the boundless spark of Joshua Robinson:
Free-improvisation. Contemporarily avant-garde. Musical chronologies spanning decades and dipping into the yesteryears, lapping at the enigmatically creative histories of past tenses. This freely constituted musical present, this musical now, this jigsaw of raw chaos, pieces sharp and deliberate, holds power in its ability to reconceptualize and restructure those institutionalized norms of boundary, order, limitation, and coherency.
Kathryn Ladano, with bass clarinet as scythe in hand, slashes at the hegemony of prosaic musical sensibilities. Her free-improvisation, beautifully skeletalized by secondary and percussive musical accompaniment, is erratic in its gusto; it exclaims an effortlessness born of deliberate practice and a conscious reading of free-form catharsis, a narrative both esoteric and illuminating.
For Ladano and her free-improv compatriots, this approach to crafting music is a testament to the boundless spark of imagination and humanization; about opening a dialogue about what constitutes the core of our collective creative identity. Our consciousness is as frantic and abstract as the free-form poetry of Ladano’s improvisation, but this is what is asked of us through this form of playing: to remain political in spirit, to remain historically conscious in our expression, and to remain openly optimistic in our faith in the reemergence of the free-form artistries of the past.
De l’étincelle sans limites de Joshua Robinson: (Traduit par la liberté créatrice de Julie Forget)
Une improvisation libre. Une avant-garde contemporaine. Des chronologies musicales couvrant des décennies et plongeant au temps jadis, glissant sur les histoires énigmatiquement créatives du passé. Ce présent musical créé librement, ce maintenant musical, ce puzzle de chaos brut, de morceaux pointus et réfléchis, détient le pouvoir de reconceptualiser et de restructurer les normes institutionnalisées de la frontière, de l’ordre, de la limite et de la concordance.
Kathryn Ladano, ayant pour faux une clarinette basse en main, entaille l’hégémonie des sensibilités musicales prosaïques. Son improvisation libre, joliment construite autour d’un squelette musical secondaire agrémenté de percussions, est imprévisible dans son enthousiasme; elle exprime une facilité née d’une pratique délibérée et une lecture consciente de la catharsis libre, une narration à la fois ésotérique et éclairante.
Pour Ladano et ses compatriotes de l’improvisation libre, cette approche envers la musique de création est un hommage à l’étincelle sans limites de l’imagination et de l’humanisation, qui cible l’ouverture d’un dialogue au sujet de ce qui constitue l’essence de notre identité collective créatrice. Notre conscience est aussi frénétique et abstraite que la poésie libre de l’improvisation de Ladano, mais c’est ce que revendique de nous cette forme de jeu : garder un esprit politique, une expression historiquement consciente et un optimisme dans notre croyance en la réémergence des arts de structure libre du passé.
Kathryn Lanado - Further reflection (Improvisation) [Feat. Richard Burrows]
Kathryn Lanado - Art Show (Improvisation) [Feat. Time Turvey & Nick Bastian]