Weird_Canada-Fleshtone_Aura-Soliloquy_For_Lieven
Andrew Zukerman is a consistently strong individual force and significant presence among Toronto’s underground and experimental music communities. Whether it’s been with his many solo projects, or as part of the long-running cut-up sound-wrestling noise team Gastric Female Reflex, Zukerman has constantly developed his own definable style of compositional electronic music for over a decade now. Fleshtone Aura is Andrew’s most serious and vinyl heavy solo project to date, and this third record is not what anyone would have expected. Opposed to maximizing his hyperactive use of editing to micromanage recorded time and cram the listening experience with as many ideas, sounds and jarring effects as possible over a short period, this latest record is more about an absence of… well, nearly everything. Without quite fitting into the eternally yawning genre, Zukerman has made his equivalent of an ambient record, so far in that a nod to a modern master of the international chill-out scene Lieven Martens (aka Dolphins Into the Future) could not be avoided. This time around, it’s not so much about sound as the absence of sound. Zukerman has polarized his talent with this record, and set an extreme sound-barrier for himself far in the opposite direction he’s used to pushing himself in. For my minimalist leaning tastes, this is the best Fleshtone Aura record so far. Where he’s prone to packing out the playing field and keeping the action wild, this time around he’s cleared it of athletes, and punctured the ball.
Andew Zukerman est une force individuelle constante et une présence importante dans l’underground et les communautés de musique expérimentale de Toronto. Que ce soit par le biais de ses nombreux projets solos ou par celui de l’équipe éternelle de destructeurs/lutteurs de bruit Gastric Female Reflex, Zukerman a toujours suivi son propre style dans la composition de musique électronique – soit depuis plus d’une décennie. Fleshtone Aura est son projet solo le plus sérieux et le vinyle le plus lourd jusqu’à présent, et ce troisième enregistrement n’est pas ce à quoi on aurait pu s’attendre. Plutôt que de maximiser son utilisation hyperactive de l’édition pour utiliser chaque seconde enregistrée en bourrant l’expérience auditive d’autant d’idées, son dernier album mise plutôt sur l’absence de… presque tout, en fait. Sans nécessairement tomber dans le genre à faire bâiller, Zukerman a produit l’équivalent d’un album d’ambiance, à tel point qu’un clin d’œil au maître moderne du chill-out sur la scène internationale, Lieven Martens (aka Dolphins Into the Future), n’a pu être évité. Cette fois-ci, ce n’est pas le son qui compte, mais son absence : Zukerman a polarisé son talent avec cet album, érigeant lui-même une barrière de son à l’extrémité opposée de la direction vers laquelle il allait jusque-là. Selon mes goûts penchant vers le minimalisme, c’est le meilleur album de Fleshtone Aura jusqu’à présent. Là où il remplirait normalement le terrain avec une action folle, il a plutôt retiré les athlètes et fait des trous dans les ballons.

Fleshtone Aura - [excerpt]