From the conceptual scheme of Robin Jenkins:
Evan A. James presents Swell as a work balanced between the contrasting concepts of expanse and containment. The listening experience is like riding in a car along snowy roads late into the night. “A Small House In The Woods” wanders its way through a desolate soundscape of rising and falling echoes as sounds bend and waiver before entering back into bubbling white noise. Meanwhile, “Lifted/Tunneling Lights” opens with a thin line growing into a lush scene before decaying into static. Each tone feels as though it was deliberately placed to contrast the wilderness at its climax. However, though it may conjure images of wild freedom, Swell is not foreboding. Rather, its presentation is exploratory, with James as our guide. Take solace in the knowledge that despite the surface of noise, there is always a structure sitting below.
Du schème conceptuel de Robin Jenkins: (Traduit dans la neige concrète par )
Evan A. James nous présente Swell, une oeuvre en équilibre entre les concepts opposés d’expansion et de rétention, balade nocturne en voiture sur des routes enneigées. « A Small House In The Woods » parcourt un paysage de désolation sonore peuplé d’échos qui s’élèvent et s’estompent au gré des contorsions avant de mourir avec les bouillonements en fond. Plus loin, « Lifted/Tunneling Lights » s’ouvre tout en délicatesse pour se gonfler en une fresque luxuriante avant de se défaire en fritures. Chaque ton semble placé précisément pour faire contraste avec la frénésie à son paroxysme. Or même si l’album évoque de violentes images de liberté, Swell n’est pas un sombre présage, mais plutôt une exploration, menée par James, notre guide. N’ayez crainte, car derrière la surface du bruit se cache toujours une structure enfouie.